Anna Lina Elsa

Att vara den man är just nu och uppskatta det.

Smyger lite

Livet Permalink0
Idag var det bara att smyga försiktigt ur sängen för att inte väcka sambon som kom hem vid 7-tiden imorse. Han har producerat el till oss inat så det är tack och bock för det. Egentligen har jag vägdag på fredagar men tycker att det borde hänt något på dom här dagarna. Vågen råkade skrika lite på mig imorse. Inte tillräckligt högt för att sambon skulle vakna. Så jag tassade ut till tvättstugan (den har fått flytta ut till tvättstugan då det blir besvärligare att väga sig än om den står i badrummet, då får jag lätt en knäpp relation till vågen) och ställde mig på vågen. -1.0kg visade den. Jag vet att det är mycket vätska och att det inte kommer gå lika fort sen. Nöjd är jag med reslutat ändå. För jag har inte gått ner på strik LCHF än (under 15g kolhydrater/dag), utan hållt mig runt 50g/dag, alltså en liberal variant. Låter kroppen vänja sig lite försiktigt.
 
När vi ändå är och surrar om LCHF. Jag håller på att läsa Ann Fernholms bok: Det sötaste vi har - om socker och växande kroppar. En väldigt intressant bok om barn och socker. Finns en hel del jag kan realtera till mig själv som barn. Inte ett dugg konstigt att jag varit överviktig som ung voxen, det är jag förvisso nu med, men jag jobbar på att komma tillbaka till normalvikt igen. Min kropp är helt enkelt väldigt känslig mot socker och kolhydrater. Dessutom mår jag bättre om jag håller ner på kolhydraterna. Säga vad ni vill men jag har försökt under året att äta större det kolhydrater utan att det har fungerat, det har gått åt skogen helt enkelt. Så tillbaka till något som jag vet fungerar. Ann Fernholm har även skrivit en annan bra bok: Ett sötare blod. Jag rekomenderar absolut att läsa dessa böcker om man är intresserad av vad socker gör i våra kroppar.
 
 
 
Nog svamlat om det. Idag väntar en ledig dag. Jag hade gärna tränat och rört på mig ordentligt för jag känner att kroppen vill det. Men jag får ge vika för halvförkylningen och hålla mig i soffan. Läsa och skriva klart hemtentan vore nog inte allt för tokigt. Tentan är skriven och fixad, jag ska bara finlira med referenserna och källhänvisningen innan jag känner mig nöjd för att skicka in den. Jag vill inte få komplettering igen vilket jag fick på Gerontologin, hade förstått uppgiften rätt och analyserat och reflekterat rätt men hur jag hade skrivit det hade blivit tokigt. Men fick att jag gjort kompletteringen väldigt bra. 
 
Idag är sista röda dagen innan påsk. Äntligen kommer vardagen igång och postgången börjar gå som den ska igen. Beställde från vitaminvaruhuset förra söndagen, paketet har legat i Uppsala sen i fredags. Tydligen klämdag igår så DHL verkade inte köra ut. Så håller tummar och tår att det kommer imorgon. Mitt schampoo och balsam ligger där i. För det jag har haft hemma nu är slut. Visst kan jag leva på torrschampoo ett par dagar, men det är inte riktigt samma sak. 
Till top